.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
گزیده سرمقاله روزنامه های امروز


كيهان
«جنود شيطان» عنوان يادداشت روز روزنامه كيهان به قلم حميد اميدي است كه در آن مي‌خوانيد:
اين بار نوبت منطقه پيشين بلوچستان بود تا محل برپايي همايش وحدت باشد. از زماني كه مسئوليت امنيت سيستان و بلوچستان به سپاه پاسداران واگذار و شهيد شوشتري عهده دار اين مهم شده بود، حفظ و گسترش امنيت پايدار در بستر كارهاي فرهنگي و ياري رساندن به مردم و اقوام منطقه دنبال مي شد. رسيدگي به امور جاري مردم، اجراي طرح هاي اقتصادي و رفع محروميت، حل مشكلات اجتماعي و حتي معيشتي آنان، جلسات متوالي و موثر با سران اقوام و ريش سفيدان براي رفع كدورت ها، بسط برنامه هاي فرهنگي خصوصا بين دانش آموزان و برنامه هايي از اين دست توانسته بود زمينه مناسب و قابل توجهي براي حفظ وحدت بين شيعيان و اهل تسنن و افزايش چشمگير ضريب امنيت در منطقه ايجاد نمايد.


اعتماد
«ياد ياران» عنوان يادداشت روز روزنامه اعتماد به قلم الياس حضرتي است كه در آن مي‌خوانيد:
چندين ماه پيش که مسووليت امنيت جنوب شرق کشور به سپاه پاسداران انقلاب اسلامي واگذار شد و متعاقب آن عمليات موفقيت آميزي عليه گروهک ريگي انجام گرفت، طي يادداشتي ضمن تشکر و قدرداني از سپاه يادآور شدم که وظيفه اصلي اين ارتش انقلابي همانا حفاظت از مرزهاي کشور جمهوري اسلامي است و در اين مسير بايد همه جناح ها و گروه هاي سياسي مدافع اين نيرو باشند. در آن مختصر اشاره آمد که برخورد با تهديدکنندگان امنيت و گروه هاي تروريستي داراي سطوح مختلفي است که تعقيب و مديريت نظامي تنها يکي از وجوه آن است و بالاتر و مهم تر از آن خشکاندن زمينه هاي فقر و فلاکت است چرا که از درون چنين بستر آلوده يي است که تروريسم تغذيه مي شود و شاخ و برگ مي گيرد و سربازان خود را به صف مي کند.


ابتكار
«چه کسي جرات را از مسئولان ما گرفته است؟» عنوان يادداشت روز روزنامه ابتكار است كه در آن مي‌خوانيد:
در حالي که طي 5 سال گذشته يک گروه کوچک تروريستي اقدام به ده ها جنايت و قتل عام در جنوب غرب کشور کرده که آخرين آن جنايت ديروز به شهادت رساندن چهار فرمانده جان بر کف سپاه و شماري از سران طوايف شيعه و سني بوده است، اين پرسش به وجود آمده که آيا مسئولان امنيتي و نظامي کشور، هنوز در برخورد قاطع با اين گروه ترديد دارند؟ در حالي که طي 5 سال گذشته يک گروه کوچک تروريستي اقدام به ده ها جنايت و قتل عام در جنوب غرب کشور کرده که آخرين آن جنايت ديروز به شهادت رساندن چهار فرمانده جان بر کف سپاه و شماري از سران طوايف شيعه و سني بوده است، اين پرسش به وجود آمده که آيا مسئولان امنيتي و نظامي کشور، هنوز در برخورد قاطع با اين گروه ترديد دارند؟، گروهک مذکور که گرايشهاي سلفي و تجزيه طلبانه دارد به دليل سو» مديريت و ناتواني مسئولان دولت پاکستان و ارتباط با برخي از عناصر موجود در سازمان اطلاعاتي پاکستان (ISI) و ارتش اين کشور از خاک پاکستان به عنوان پايگاه و مرکز پشتيباني جهت انجام فعاليت هاي تروريستي استفاده مي کند. امروز نيز سردار جعفري، فرمانده کل سپاه پاسداران با اشاره به اسناد در اختيار خود، رسما حمايت ISI از اين گروهک را تاييد کرد.


دنياي اقتصاد
«بن‌بست خصوصي‌سازي؟» عنوان سرمقاله روزنامه دنياي اقتصاد به قلم دكتر موسي غني‌نژاد است كه در آن مي‌خوانيد:
آنچه تحت عنوان سياست‌هاي خصوصي‌سازي، اصلاح نظام يارانه‌اي، غيردولتي كردن اقتصاد و تحول اقتصادي مطرح مي‌شود،در نهايت يك هدف بيشتر ندارد و آن كارآمدتر كردن نظام اقتصادي در جهت توليد ثروت بيشتر و توزيع بهتر است. اما آنچه امروزه به نام اين سياست‌ها در كشور ما صورت مي‌گيرد، بنا به دلايلي كه ذكر خواهد شد، موجب بروز ترديدها و ابهام‌هاي جدي شده است كه موفقيت آنها را اگر نگوييم ناممكن، حداقل غيرمحتمل مي‌كند. به سخن ديگر، آنچه در اقتصاد كشور ما در حال حاضر رخ مي‌دهد، نه بسط يد دولت را كم مي‌كند و نه به طريق اولي نظام اقتصادي را كارآمدتر مي‌سازد.


سرمايه
«رکود تورمي هشداردهنده» عنوان سرمقاله روزنامه سرمايه به قلم پدرام سلطاني است كه در آن مي‌خوانيد؛فضاي موجود اقتصاد کشور از ماه ها پيش در شرايط بغرنجي قرار گرفته است. بيشتر فعالان بخش خصوصي و نمايندگان اتاق هاي بازرگاني در خصوص فضاي نگران کننده موجود هشدارهاي متعددي داده بودند. بنگاه ها و کارخانه هاي بخش خصوصي زير ظرفيت کار مي کنند و بسياري در آستانه ورشکستگي هستند، حتي بسياري زيان ده شده‌اند. در اين شرايط بسياري از واحدهاي توليدي به دليل عدم تمايل به بيکار کردن نيروهاي کار خود، اميد به خروج از بحران و حمايت دولت خود را سرپا نگه داشته اند. دو متغير اقتصادي رکود و تورم که در 30 سال گذشته کمتر با هم ديده شده اند در حال حاضر با هم مشاهده مي شوند.


مردم سالاري
«شجاعت مدني» عنوان يادداشت روز روزنامه مردم سالاري به قلم فروزان آصف نخعي است كه در آن مي‌خوانيد؛ بازسازي هرنظمي زماني امکان پذير خواهد بود که دو شرط اساسي وجود داشته باشد: 1- کنشگران فعال، متفکروتشکيک کننده 2- سازمان منعطف. اما زماني که نظم قدرت بازسازي خود را از دست مي دهد، افول و اضمحلال آن حتمي خواهد بود. در فرهنگ اسلامي براي بازسازي ونوسازي نظم، مفهوم " توبه " وجود دارد. درقرآن توبه يکي از معيارهاي اساسي شناخت " مومن " از "غيرمومن" است. به عبارت ديگر يکي از شاخص هاي اساسي مومن، توبه پذيربودن اوست. درذات توبه، عنصر تفکر، درمرکز رفتار انسان و سازمان و حکومت برخاسته از تفکر قرار دارد. توبه بدون تشکيک و تفکر، بي‌ارزش است. تغيير دروني بدون تفکر، سوال، تشکيک و تجديدنظرطلبي، ره به ترکستان مي‌پيمايد.
در فرهنگ چپ، تجديدنظرطلبي و مساله دار شدن، گناهي نابخشودني تلقي مي شد. اين تفکر درمبارزان اسلامي نيز رسوخ کرد تا جايي که هرگونه تشکيک، به راه درپيش گرفته شده، ذنب لايغفر مطرح شد. چرا ؟ هم چپ ها وهم برخي مبارزان اسلامي به طور ناخودآگاه به دنبال آن بودند تا به مرزهاي ايده هاي مطلق درروي زمين دست پيدا کنند، اما دراين باره به خطا رفتند زيرا گمان کردند رفتن به مرزهاي ايده هاي مطلق به معني کسب دستاوردهاي مطلق وآخرين پيام هاي عصر است.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 1.328 seconds.